Popelnice Evropy

Podle výzkumů agentury STEM/MARK se do českých obchodních řetězců dostává méně kvalitních zboží a Češi sami sebe považují za spotřebitele druhé kategorie. Sami Češi na to mají podstatně tvrdí označení a Českou republiku považují za popelnici Evropy. Český trh je pro mezinárodního dodavatele druhořadý. V Česku se dají snadno udat méně kvalitní produkty. Lidé v pohraničí to řeší tak, že se pro kvalitnější zboží zejména pro potraviny a drogerii vypravují do nedalekých německých či rakouských obchodních center.
zaparkované nákupní košíky
Samozřejmě je to velmi nepříjemná situace a hněv je asi na místě. Není ovšem na místě také si položit otázku: „Jak je to vůbec možné?“
Nejsme tak trochu na vině do jisté míry i my? Znáte ono pořekadlo „každé zboží má svého kupce?“ Pokud by z naší strany nebyl zájem, nekvalitní a méně kvalitní potraviny by se k nám nedostávaly v takovém množství. Je to hodně o našem nízkém sebevědomí a především o naší spotřebitelské nevzdělanosti.
 

Chtějte kvalitu

Teprve v posledních letech se lidé zajímají ve větší míře o kvalitu. Pro českého spotřebitele byla určující především kvantita. Psychologicky se to dá pochopit. V době normalizace byl všeho nedostatek počínaje ovocem a konče hygienickými vložkami. Ale kvantita a kvalita je rozdíl.
Jeden z argumentů, které obhajují kvantitu, je rozdíl v příjmu například německého a českého občana. Kdybychom měli adekvátní příjmy, měli bychom jiné požadavky na kvalitu sortimentu.
zdravé nakupování
Ovšem není to tak trochu alibi? V celé Evropě najdeme regiony, které jsou velmi chudé (i v tom proklamovaném Německu) a přesto se tamní lidé spokojí jen s kvalitou. Je to totiž o hospodaření. Je přirozené, že lidskému organismu svědčí střídmost. Lukulské hody si máme dopřávat jen o víkendech, oslavách a svátcích. Ale český člověk stravu měří její mohutností. A pokud snad má vztah k racionální a zdravé výživě, jde pak do extrému a neváhá za prosté pokrmy utrácet astronomické částky, ale to už je zase jiný problém, který není předmětem našeho zamyšlení.
Jaké z toho plyne poučení?Nakupujme méně, ale trvejme na kvalitě.