Nadupané turbo motory, kvílení brzd, adrenalin v krvi aneb Jede se rallye!

S pojmem „rallye“ (někdy též „Rally“ má většina lidí z méně zainteresovaných kruhů spojenou především světoznámou mezinárodní soutěž Rallye Dakar, která se každoročně odehrává na trase mezi Paříží a Dakarem (hlavním městem Senegalu). Zřejmě každý již alespoň jednou viděl video záběry z této legendární moto soutěže, v níž závodníci překonávají ve speciálně upravených terénních vozidlech náročnou trasu zahrnující například písečné duny, rozblácené hrbolaté cesty či dokonce skalní úseky. Co to však „rallye“ ve své podstatě je? Na to se nyní společně podíváme. 

Na rallye jen se speciálním vozem

Rallye je označení pro automobilové závody, v nichž soupeří speciálně upravené, tzv. homologované vozy, a které se pořádají na obyčejných silnicích a komunikacích (například silnicích 2. a 3. třídy). Málokdo asi ví, že původ slova „rallye“ vychází z francouzštiny, kde označoval tzv. „hvězdicovou jízdu“. Znamená to, že tyto soutěže se prvotně jezdily v jakémsi hvězdicovém systému, kdy bylo dáno několik startovacích bodů a z nich se jednotliví soutěžící museli dostat do jednoho cíle. Trasa tedy připomínala hvězdici. Postupem času se však od tohoto způsobu pořádání rallye odstoupilo. V současné době se soutěžní trasa skládá z několika měřených úseků, které se označují jako tzv. rychlostní zkoušky (RZ) a které jsou v den konání závodů přísně uzavřeny pro veřejnost. Dílčí rychlostní zkoušky propojují tzv. spojovací úseky, na nichž jsou závodníci povinni dodržovat běžná pravidla provozu. Nezbytnou součástí závodů jsou tzv. časové kontroly, do nichž účastníci musí vjet přesně na čas, neboť každá opožděná vteřina se přičítá v penalizaci a ovlivňuje umístění v soutěži. Pořadí v rallye je tedy dáno celkovým součtem časů v rychlostních zkouškách a penalizací v časových kontrolách. 

Rallye Dakar Vůz

Na rallye Vás nepustí s ledajakým, byť sebelíp vytuněným autem. Závodů se totiž smí účastnit pouze homologované vozy, tedy auta se speciální technickou úpravou, která vyplývá z tzv. homologačního listu daného výrobcem. V uvedeném dokumentu, vycházejícím z technických předpisů Mezinárodní automobilové federace, je přísně uvedeno, jak má závodní vůz vypadat a jaké úpravy jsou možné. Adaptace vozů pro rallye spočívá především v úpravě podvozku (sportovní tlumiče, výkonnější brzy), omezeně pak v přizpůsobení motoru (například speciální vzduchové filtry či softwarové úprava řídcí desky). Homologace vozů pro rallye soutěže může mít mezinárodní nebo pouze národní charakter, kdy se auto může účastnit pouze soutěží pořádaných státem, v němž byla provedena homologace.

Obecně se rallye vozy dělí na 2 kategorie – sériové automobily (ty mají označení „N“) a závodní automobily (označení „A“), přičemž rozdělení do dílčích podkategorií je dáno kubaturou motoru. Zvláštní skupinou automobilů jsou tzv. World Rally Car. Všechny typy závodní vozů vynikají svými jízdními vlastnostmi díky speciálním technickým parametrům a úpravám.

Rallye vůz

Na rallye nemusíte až do Dakaru

Mezi nejznámější dálkové rallye soutěže patří dozajista výše zmíněná Dakarská rallye. V Evropě a Asii jsou však pořádány zpravidla jednodenní soutěže, označované jako Rallysprinty. Pro tento druh závodů je charakteristická omezená délka rychlostních zkoušek (celkem zhruba 70 km) a nanejvýš 4 úseky, přičemž jezdec v této soutěži nemusí mít mezinárodní licenci. 

Chcete-li zažít na vlastní kůži adrenalin automobilových závodů z pozice diváka, fandit svému šampionovi za doprovodu kvílení brzd, hučení turbomotorů a pocítit atmosféru moto závodů, nemusíte se vydávat až do Dakaru. V České republice se každoročně pořádá několik rallysprintů, které Vám poskytnou bohatý auto-moto zážitek. Nasát vůni rallye sportu můžete například v Českém Krumlově, Klatovech, Hustopečích nebo v Okrouhlé Radouni, kde se koná tzv. Radouňská Rally každým rokem na konci června. Tak tři, dva, jedna, start!